COSS.fi

COSS.fi

Cargotecin automaattisatama säästää aikaa ja energiaa

Tampereen DOB valmennuksen luento- ja harjoitteluvaihe päättyi puolikurssiseminaariin 12.10. Analytiikkaa ja palveluajattelua on opiskeltu 16 luento- ja harjoittelukerran verran. Seuraavaksi yritykset soveltavat oppejaan käytännössä yrityskohtaisissa case-projekteissaan, joita ne tekevät yhdessä ekosysteeminsä kanssa.

 

Kehitysjohtaja Pekka Yli-Paunu kertoi DOB-seminaarissa miten Cargotec rakentaa uutta liiketoimintaa, joka perustuu analytiikkaan ja palveluajatteluun. Cargotec toimittaa automaattisatamia ympäri maailmaa ja on siirtymässä laitetoimittajasta järjestelmätoimittajaksi. Älykkäällä toimintatavalla toiminta virtaviivaistuu, energiaa säästyy ja tehokkuus lisääntyy monella tasolla.

Cargotecin laitteet keräävät dataa, jota käytetään laitteiden kunnon seurantaan ja toiminnan optimointiin. Data-analytiikkaan perustuva ennakoiva huolto parantaa käyttöastetta. Dataa ja sen analysointia käytetään myös liiketoiminnan ohjaukseen. Cargotec tietää mitä lastataan ja puretaan ja laivausdatan avulla se auttaa asiakkaitaan optimoimaan sataman toimintaa. Visiona on integroitu palvelukokonaisuus yhdessä satamaoperaattorin ja koko ekosysteemin kanssa tavoitteen optimoitu logistiikkaketju valmistajalta asiakkaalle.

Carcotecin kilpailuetu on älykäs toiminta, jonka ytimessä on data, sen analysointi ja hyödyntäminen osana omaa toimintaa ja ennen kaikkea osana asiakkaiden liiketoimintaa. Cargotec tekee edelleen hienoja konepajatuotteita mutta liikevaihto tulee yhä enemmän palveluista. Siirtyminen tuotteista palveluliiketoimintaan ei ole yksinkertaista, kaikki muuttuu: myynti, tuotanto, prosessit ja tietojärjestelmät, jopa työnsankari on palveluliiketoiminnassa eri kuin tuoteliiketoiminnassa.

Menestymisen resepti on eri osa-alueiden ihmisten yhteistyö koneista tietotekniikkaan ja liiketoimintaan. ’Purkakaa siilot ja tehkää yhdessä’ oli Pekan menestysresepti. Oman väen lisäksi asiakkaat ja kumppanit tulee rohkaista avaamaan rajapintoja ja rakentaa yhteistyötä yhteisen arvon luomiseksi, yhteinen asiakas keskiössä. Datan jakaminen on kriittistä fiksun toiminnan kehittämiseksi. Yhteistyökulttuurin rakentaminen on pitkä polku. Mitä aikaisemmin aloittaa sitä pitemmälle kehittämisessä ehtii – perillä ei ole koskaan.

 

bus-690508_1280

 

Toinen vieraileva tähti oli Joonas Dukpa, Avoin Tampere -ohjelman projektipäällikkö. Joonas työskentelee myös 6Aika-ohjelman kärkihankkeessa Avoin data ja avoimet rajapinnat, jonka pilotti Datasta oivalluksia ja bisnestä -hanke on. Joonaksen viesti oli, että avoimesta datasta voi tehdä ja on tehty bisnestä. Google Maps perustuu alun alkaen Nasan karttoihin, jotka ovat veronmaksajien maksamina kenen tahansa hyödynnettävissä.

Suomalainen Vainu auttaa asiakkaitaan löytämään tehokkaasti markkinointi- ja myyntiliidejä. Vainu seuraa verkossa mitä yrityksissä tapahtuu, yhdistää avointa dataa omaansa ja kokoaa tuloksena hyödyllisen palvelun asiakkailleen. Suomalaiset ovat erinomaisia keksimään hyödyllisiä tuotteita ja palveluja. Nysse -palvelu auttaa tällä hetkellä tamperelaisia ja jyväskyläläisiä joukkoliikenteessä. Vastaava palveluja on myös maailmalla mutta erona on se, että niillä myös ansaitaan. Nyssen israelilaisessa MoovIT -palvelussa on 1 200 kaupunkia 67 maassa ja se on miljoonabisnes, joka tuo paitsi iloa niin myös palkka- ja verotuloja. Joonaksen mukaan kaupunki ei ole markkina, vaan on katsottava asioita isompana kokonaisuutena ja mentävä sinne missä markkina on. Asenne ratkaisee, tuleeko ideasta myös liiketoimintaa. Vainu on ennakkoluulottomasti lähtenyt maailmalle seitsemään maahan ja myy palveluaan myös markkinoinnin mekassa USA:ssa. Tarvitsemme lisää Vainuja.

 

Teksti:
Jyrki Koskinen

 

Datasta oivalluksia ja bisnestä -hanke on osa 6Aika-ohjelmaa ja se liittyy Avoin data ja avoimet rajapinnat -kärkihankkeeseen. Hanke saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta, Liikenne- ja viestintäministeriöltä, Tredea Oy:ltä ja Hartela Pohjois-Suomi Oy:ltä. Lue lisää hankkeesta.

 

 

Scroll to Top