COSS.fi

COSS.fi

Näin hyödynnät avoimen lähdekoodin AI-työkaluja myynnissä, asiakaspalvelussa ja sisällöntuotannossa

Kirjoittaja: Johanna Valkonen, Avoin.Systems Oy

Keskustelu tekoälyn ympärillä käy juuri nyt kuumana. Organisaatioiden ymmärrys tekoälyn mahdollisuuksista lisääntyy ja sen avulla halutaan tehostaa yrityksen sisäisiä prosesseja ja luoda uusia, innovatiivisia kaupallisia ratkaisuja. Kuitenkin vielä harvoissa yrityksissä AI on osana strategiaa ja tekoälyä kokeillaan hajanaisesti yksilöiden toimesta.

Harvard Business Schoolin tutkimus selvitti tekoälytyökalujen käyttöönoton vaikutuksia Boston Consulting Groupin toimihenkilöihin. Tutkimuksen mukaan liikkeenjohdon konsultit, jotka käyttivät tekoälyä tehtävissään, olivat selvästi tuottavampia kuin kollegansa, jotka työskentelivät ilman tekoälyä. Tekoälyä käyttäneet konsultit suorittivat tehtäviä 25 prosenttia nopeammin ja määrällisesti 12 prosenttia enemmän. Lisäksi heidän työnsä laatu arvioitiin 40 prosenttia paremmaksi verrattuna puhtaasti omilla avuillaan työskenteleviin työtovereihin. Tutkimus osoittaa, että tekoäly voi parantaa merkittävästi sekä työn tehokkuutta että laatua.

Yrityksen kyky hyödyntää tekoälyä systemaattisesti läpi yrityksen edellyttää yhteistä ymmärrystä ja tahtotilaa tekoälyn käytölle, mutta ennen kaikkea systeemejä, jotka mahdollistavat tekoälyn hyödyntämisen helposti osana omaa arkea. Seuraavaksi nostamme esiin muutamia Odoo- ja WordPress-pohjaisia työkaluja, jotka integroituvat helposti yrityksen toiminnanohjaukseen.

OdooBot tekee myyntiviesteistäsi parempia - kunhan tarkennat, ketä haluat puhutella

Avoimen lähdekoodin Odoo ERP on moderni ja käyttäjäystävällinen toiminnanohjausjärjestelmä, joka integroi yrityksen kaikki keskeiset toiminnot: markkinointi, myynti, varastonhallinta, tuotanto, asiakaspalvelu, projektinhallinta, taloushallinto, HR ja monia muita. Odoon avulla yritys voi korvata useita pilvipalveluita ja näiden välisiä integraatioita.

Odoon yhteensopivilla liiketoimintasovelluksilla voi korvata erillisiä pilvipalveluja.

Odoon yhteensopivilla liiketoimintasovelluksilla voi korvata erillisiä pilvipalveluja.

Odoon uusimmassa versiossa 17 julkaistiin sisäänrakennettu tekoälytyökalu, jonka avulla voi tehostaa sisällöntuotantoa kaikissa Odoon moduuleissa. Toiminnallisuuden ansiosta voit luoda markkinointitekstejä, asiakaspalvelun vastauksia tai myyntiviestejä suoraan ERP-järjestelmästä käsin.

Seuraavaksi esittelemme, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää myyntiviestien tehostamisessa.

Käytännössä aidosti tehokkaiden myyntiviestien laatiminen edellyttää huolellista kehotesuunnittelua eli promptaamista. Esimerkissä näemme, kuinka geneerinen myyntiviesti muuttuu puhuttelevammaksi kehotetta tarkentamalla - joskin Suomen markkinoille lopullinen viesti vaatii vielä tuunaamista:

Geneerinen OdooBotilla laadittu myyntiviesti.

Geneerinen OdooBotilla laadittu myyntiviesti.

Vastaanottajalle personoitu, OdooBotilla laadittu myyntiviesti.

Vastaanottajalle personoitu, OdooBotilla laadittu myyntiviesti.

Toiminnallisuutta kannattaa siis testailla ja iteroida muutamaan otteeseen, kunnes löytää omalle liiketoiminnalle sopivimmat peruskehotteet – ja jakaa sen jälkeen hyviksi havaitut käytännöt koko organisaatioon.

Tekoälypohjainen puhelinjärjestelmä nauhoittaa, litteroi ja tekee muistiinpanot puolestasi

Isossa kuvassa tekoälyn avulla halutaan automatisoida rutiinitehtäviä ja vapauttaa ihmisten aikaa luovempaan ja tuottavampaan työhön. Toinen herkullinen tehostamiskohde tekoälytyökaluille onkin asiakaspalvelu, jossa asiakkaan puhelimitse kertoma tieto on usein tarpeena tiivistää helposti ymmärrettävään muotoon ja jatkotoimenpiteiksi.

Kehittämämme Odoo + Enreach -ratkaisu on tekoälyä hyödyntävä puhelinjärjestelmä, joka nopeuttaa asiakaspalvelun työtä. Järjestelmä litteroi puhelun sisällön automaattisesti ja tarjoaa automaattisen yhteenvedon, jolloin aikaa vapautuu muistiinpanojen kirjoittamiselta. Tämä ei ainoastaan tehosta asiakaspalvelutyötä ja sisäistä kommunikaatiota, vaan myös tarjoaa arvokasta dataa liiketoiminnan kehittämiseksi.

Esimerkki Odoo + Enreach -puhelinjärjestelmästä.

Esimerkki Odoo + Enreach -puhelinjärjestelmästä.

Toiminnallisuutta voi soveltaa hyvin myös myynnissä, jossa vaikkapa kartoituspuhelun sisältö halutaan purkaa muistiinpanoiksi ja jatkotoimenpiteiksi.

Myynti ja verkkosivut kulkevat käsi kädessä – tehosta sisällöntuotantoa WordPress DeepL -työkalun avulla

Olet varmaan kuullut maailman suosituimmasta avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmästä WordPressistä, joka laajenee myös WooCommerce-verkkokaupaksi? DeepL on WordPressiin yhteensopiva (ja myös selaimen kautta toimiva) tekoälypohjainen käännöslisäosa, joka tarjoaa tarkkoja ja luotettavia käännöksiä useille eri kielille. Yritys mainostaa työkaluaan otsikolla “The world’s most accurate translator” ja hyvät kokemuksemme työkalun käytöstä vahvistavat, että lause ei ole täysin tuulesta temmattu.

WordPress-käyttäjille DeepL tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää tekoälypohjaista käännösteknologiaa, joka takaa sujuvat ja kulttuurisesti sopivat käännökset eri kielille. Tämä mahdollistaa yrityksellesi entistä tehokkaamman tavan laajentua globaaleille markkinoille ja tarjota kohdennettua sisältöä eri kielialueiden asiakkaille. Integroimalla DeepL:n työkalun osaksi sivustosi sisällöntuotantoa, voit parantaa sekä käyttökokemustasi että verkkonäkyvyyttäsi globaaleilla markkinoilla.

Kun DeepL-lisäosa on asennettu, voit valita sivun asetuksista halutun kielen ja tämän jälkeen käännökset onnistuvat kirjaimellisesti yhdellä napin painalluksella.

DeepL:n avulla käännettävä artikkeli.

DeepL:n avulla käännettävä artikkeli.

DeepL:n avulla käännetty artikkeli.

DeepL:n avulla käännetty artikkeli.

DeepL:n avulla tuotettu käännös kannattaa kuitenkin viimeistellä ja tarkastaa natiivin toimesta, sillä joskus tekstissä saattaa esiintyä ilmauksia, jotka eivät yksinkertaisesti taivu toiselle kielelle. Toisinaan tuotettu teksti saattaa kuulostaa myös liian “kapulakieleltä” ja ilman ihmisen viimeistelyä ei päädy puhuttelemaan loppuasiakasta.

Kun muiden AI-työkalujen integrointi Odooseen houkuttelee…

Tekoälyn hyödyntäminen toiminnanohjauksessa kehittyy jatkuvasti Odoo-kehittäjäyhteisön ansiosta. Kymmenet erilaiset tekoälysovellukset Odoo App Storessa mahdollistavat tekoälyn hyödyntämisen entistä monipuolisemmin. Tekoälychat, tuotekuvien luominen ja hakukoneoptimoitujen tuotekuvausten tuottaminen ovat vain muutamia esimerkkejä siitä, miten tekoäly voi tehostaa yrityksen toimintaa. Jopa kokonaisen verkkosivuston luominen teksteineen ja kuvineen onnistuu tekoälyn avulla vain muutamissa minuuteissa.

Kannattaa kuitenkin pitää pää kylmänä kolmannen osapuolten sovellusten kanssa. Sovellukset tuntuvat houkuttelevilta, mutta niiden asentaminen tarkoittaa aina Odoon räätälöintiä, josta voi seurata harmaita hiuksia mm. järjestelmän jatkokehittämisen ja versiokorotusten yhteydessä. Asiantuntevan kumppanin avulla voit kartoittaa turvallisesti liiketoimintasi näkökulmasta järkevät kohteet AI-lisätoiminnallisuuksille.

Avoin.Systems - Koko liiketoimintasi yhdessä systeemissä

Tekoälyn ja automaation myötä maailma muuttuu nopeasti. Me Avoin.Systemsillä kehitämme avoimen lähdekoodin toiminnanohjausta ja verkkopalveluita ihmisläheisellä otteella. Monikanavaisuus on toimintamme ytimessä – suunnittelemme ja toteutamme niin jykevät ERP-systeemit kuin laadukkaat ja hakukoneystävälliset verkkokaupat, jotka kaikki ilahduttavat käyttökokemuksellaan. Tyypillinen asiakkaamme ostaa, myy ja varastoi, mutta rakennamme myös digitaaliset B2B-myyntiputket. Tiimimme koostuu yli 40 verkkokaupan ja toiminnanohjauksen ammattilaisesta, jotka ovat tehostaneet jo yli 120 yrityksen toimintaa.

Kiinnostuitko lukemaan lisää? Lataa maksuton oppaamme Tekoälyn mahdollisuudet yrityksen toiminnanohjauksessa.

 

Scroll to Top