Suomen hintakilpailukyky jää jälkeen kilpailijoista. Yritysjohto osaa vain säästää, eikä näe mahdollisuuksia. Ahneet ja laiskat omistajat tyytyvät vain ulosmittaamaan voittoja eivätkä investoi tulevaan. Valitusta on kuultu mielestäni jo tarpeeksi, maailma on kuitenkin pullollaan uusia mahdollisuuksia, joihin fiksuimmat yritykset ovat jo tarttuneet.
Tieto on tämän päivän öljy, jota jalostamalla saadaan uusia oivalluksia liiketoiminnaksi. Toisin kuin öljy, tieto ei kulu käytössä vaan päinvastoin jalostuu yhä arvokkaammaksi. Puhdas tuoteliiketoiminta on altis hintakilpailulle, jossa Suomi ei pärjää halvan työvoiman maille. Onneksi palveluajattelu pelastaa.
Asiakaskeskeinen palveluajattelu perustuu yksinkertaiseen oivallukseen – yritys on hyödyllinen ja luo lisäarvoa auttaessaan asiakastaan sen omassa liiketoiminnassa. Tuote ei ole arvokas sinänsä vaan ainoastaan silloin kun se on käytössä, tyydyttää jotain tarvetta. Kännykkä ei ole enää pitkään ollut vain insinöörituote vaan palvelualusta. Apple ja varsinkin Google Android ekosysteeminsä kanssa on ollut ylivoimainen kännykkäbisneksessä ja syrjäyttänyt palveluillaan menneisyyden menestyjät. Menestysresepti on periaatteessa yksinkertainen: auta asiakasta asiakkaan arjessa tarjoamalla hyötyä ja huvia yhdessä kumppanien kanssa.
Hitsauslaitteita valmistava Kemppi saa laitteidensa avulla dataa siitä, miten hitsauslaitteita käytetään ja millaista laatua syntyy ja voi siten auttaa asiakkaitaan parantamaan toimintaa ja kehittämään uutta. Kemppi tarjoaa asiakkaille tarkkaa tietoa siitä, millaista hitsaussaumaa on syntynyt, miten paljon ja millaisilla kaasuseoksilla. Tieto kerätään pilvipalveluun, joka on Kempin Welding Management -palvelun ytimessä. Tieto on ensiarvoisen tärkeää asiakkaille ja asiakkaan asiakkaille, vaikkapa ydinvoimalan tekijälle silloin kun Säteilyturvakeskus tulee tarkastamaan hitsauksen laatua. Kemppi auttaa asiakkaitaan myös analytiikkapalvelullaan, joka perustuu Kempin keräämään dataan. Kemppi hyödyntää erinomaisesti palvelumuotoilua ja -palveluajattelua luodessaan palveluliiketoimintaa ajattelemalla tuotteitaan palvelualustana, jolla tuottaa hyötyjä osana asiakkaan prosesseja.
Suomalainen Vainu on oiva esimerkki analytiikan ja palvelumuotoilun yhdistämisestä uudeksi liiketoiminnaksi. Vainu auttaa asiakkaitaan löytämään tehokkaasti markkinointi- ja myyntiliidejä. Vainu seuraa verkossa mitä yrityksissä tapahtuu, yhdistää avointa dataa omaansa ja kokoaa tuloksena tehokkaan palvelun asiakkailleen. Vainu aloitti kaksi vuotta sitten ja sillä on nyt 70 työntekijää ja toimintaa seitsemässä maassa, myös markkinoinnin mekassa, USA:ssa.
Data-analytiikan ja palveluajattelun ilosanomaa Mindtrek 2016 -yleisölle
Datasta oivalluksia ja bisnestä -hanke rakentaa yritysten kilpailuetua ja luo uutta liiketoimintaa yhdistämällä kaksi rakennuspalikkaa: data-analytiikan ja palveluajattelun. DOB-innovaatioalustaa pilotoidaan hankkeessa matkailualalla sekä sosiaali- ja terveystoimessa tavoitteena uusia tuotteita, palveluja ja liiketoimintaa.
ICT-yrityksiä valmennetaan data-analytiikkaan ja palveluajatteluun ja ensimmäiset viisi tamperelaista yritystä ovat jo valmennuksessa. Luento- ja harjoitteluvaihe on takana ja nyt yritykset soveltavat taitoja oikeassa case-projektissa yhdessä asiakkaidensa ja kumppaneidensa kanssa. Valmennuksessa käytettävät opetus- ja harjoitusaineistot sekä avoimen lähdekoodin ohjelmistot julkaistaan vapaasti käytettäväksi DOB-työkalupakissa. Työkalupakkiin kootaan myös parhaat käytännöt ja kokemukset tulevien vainujen sekä kemppien hyödynnettäväksi.
Perästä kuuluu…
Jyrki,
Analytiikka- ja palveluilosanoman saarnaaja :-)
Datasta oivalluksia ja bisnestä -hanke on osa 6Aika-ohjelmaa ja se liittyy Avoin data ja avoimet rajapinnat -kärkihankkeeseen. Hanke saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta, Liikenne- ja viestintäministeriöltä, Tredea Oy:ltä ja Hartela Pohjois-Suomi Oy:ltä. Lue lisää hankkeesta.