COSS.fi

Tiedote: Openmind kokoaa avoimen lähdekoodin väen yhteen

Lehdistötiedote / 16.9.2009
Julkaistavissa heti

Openmind kokoaa avoimen lähdekoodin väen yhteen

Kansainvälinen avoimen lähdekoodin liiketoimintaa, teknologioita ja innovaatioita luotaava Openmind-konferenssi kokoaa tänäkin syksynä avoimen lähdekoodin hyödyntäjät ja kehittäjät saman katon alle Tampereella. Syyskuun 30. päivä hotelli Scandic Rosendahlissa järjetettävä tapahtuma on osa Pohjoismaiden johtavaa digitaalisen median ja liiketoiminnan MindTrek-konferenssia.

Openmindin keynote-esiintyjinä toimivat Nokian Maemo Devices -yksikön avoimen lähdekoodin advokaatti Quim Gil, espanjalaisen eBox Technologiesin perustaja ja toimitusjohtaja Ignacio Correas ja kiinalaisen TargetSource Techin yhteisövastaava ja avoimen lähdekoodin evankelista Peter Cheng.

Nokian Openmind-esiintyminen on ensimmäinen suuri vasta julkistetun Maemo 5 -ohjelmiston ja Nokia N900 -mobiilitietokoneen esiintulo Suomessa. Quim Gil tulee puheenvuorossaan kertomaan Maemon nykytilasta ja tulevaisuudesta, sen tarjoamista liiketoimintamahdollisuuksista yrityksille ja Nokian strategiasta Maemon suhteen. Luonnollisesti keskiössä on myös Linuxin ja Maemon vauhdittama N900.

Ignacio Correas kertoo eBoxin menestystarinan ja kokemuksistaan avoimen lähdekoodin liiketoimintamallin harjoittamisesta ja kehittämisestä. Peter Chengin edustama TargetSource on pystynyt rakentamaan laajan avoimen lähdekoodin yhteisön Kiinassa ja hyödyntämään yhteisön voimaa liiketoiminnassaan.

Yhteensä Openmindissa esiintyy yli kaksikymmentä asiantuntijaa julkiselta ja yksityiseltä sektorilta sekä avoimen lähdekoodin yhteisöistä.

Openmindissa luovutetaan myös vuoden 2009 Linux-tekijä -palkinto. Finnish Linux User Group FLUG ry:n jakama Linux-tekijä -palkinto myönnetään vuosittain yritykselle, yhteisölle tai yksityishenkilölle, joka on merkittävästi edistänyt Linux-kehitystä tai Linux-käyttäjien asemaa Suomessa. Palkinnon luovuttaa kansanedustaja Jyrki J. Kasvi.

Suomen avoimen lähdekoodin keskus COSS (Centre for Open Source Solutions) on avoimen lähdekoodin teknologioita ja -toimintamallia hyödyntävän liiketoiminnan kansallinen kehittämisorganisaatio. COSSin hallinnollisena taustaorganisaationa toimii Hermia Oy.

Lisätietoja: