COSS.fi

Avoin data – oivalluksista liiketoimintaa!

Kesäkuun ensimmäisellä viikolla järjestettiin ensimmäinen pohjoismainen avoimen datan viikko, Nordic Open Data Week. Maanantaina 1.6. oli teemana ’Avoimesta datasta businesta, miten se tehdään’. Tilaisuus pidettiin Helsingissä Hub 13:ssa ja siihen osallistui noin sata asiasta kiinnostunutta. Tilaisuuden järjestivät 6aika -ohjelma ja COSS.

Juha Sipilän hallitus kiihdyttää Suomea nousuun. Hallitusohjelmassa on yhdeksi keinoksi nostettu digitalisaatio ja yhdeksi kärkihankkeeksi ’Digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristö’ tavoitteenaan ’luoda avoimella datalla ja tietovarantojen paremmalla hyödyntämisellä edellytyksiä uusille liiketoimintaideoille.’ Hallituksen haasteen hengessä Avoimen datan päivän osallistujat ideoivat liiketoimintaa avoimesta datasta.

Tilaisuuden avasi Teknologiateollisuuden Jukka Viitasaari manaten Suomea nousuun. Yritykselle kilpailukyky on välttämättömyys, jotta voi ylipäätään toimia markkinoilla. Mutta se ei vielä riitä vaan tarvitaan kilpailuetu, jolla erottautua kilpailijoista ja ansaita asiakkaiden arvostus = rahat. Yksi tapa on avoimen datan hyödyntäminen osana omaa toimintaa tai myytävää palvelua. Matti Rossi Aalto yliopistosta maalasi viisi avoimen datan liiketoiminta-aluetta:
1. Tiedon julkaisu maksullisena palveluna, esimerkkinä Suomen Asiakastieto, joka kokoaa yrityksiä kiinnostavia tietoja asiakkaan puolesta. Luottotietokysely maksaa 6,79€
2.Tiedon poiminta- ja muunnos osana tiedon hyödyntämis- ja analysointiprosessia
3. Datan analysointipalvelua asiakkaille, oivalluksia datasta esimerkkinä IBM, Diagonal tai Reaktor
4. Sovelluksia asiakkaille, esimerkiksi BlindSquare sokeille ja näkövammaisille. Maksullinen ohjelmisto ladataan sovelluskaupasta kännykkään ja sillä on 10.000 maksavaa asiakasta 130 maassa.
5. Tukipalveluja arvoverkon toimijoille, alihankintana tai lisäarvopalveluna esimerkkinä Spatineon laadunvarmistuspalvelu, jolla seurataan avatun tiedon käytettävyyttä 24/7.

Matti Rossi ja avoimen datan liiketoimintamallit

 

’Esimerkkinä avoimen datan liiketoimintamallista Pietari Suvanto esitteli miten Vainu auttaa asiakkaitaan löytämään potentiaalisimpia asiakkaita rikastamalla Patentti- ja rekisterihallituksen yritysdataa kaikella verkosta löytyvällä datalla. Vainu perustettiin vuosi sitten ja nyt sillä on 14 työntekijää!

Alustusten jälkeen ideoitiin työpajassa avoimen datan liiketoimintaa. Työpajan pöydissä etsittiin oivalluksia kuluttajille ja yrityksille. Yhdessä pöydässä oli teemana internet-of-things ja säätieto, toisessa liikenne ja mydata. Tulevaisuuden kirjastoa ja kulttuuria ideoitiin Vantaan kirjastodatan avulla, yhdessä pöydässä oli aiheena liikenne palveluna. Kahdessa pöydässä ideoitiin avoimen datan arvoketjuun liittyviä liiketoimintamalleja datan alkulähteiltä loppuasiakkaalle.

Kuva 2
Kuva Spatineon Kristian Jaakkolan ja tiimi ideoivat avoimen datan liiketoimintaa apunaan CoCo Kosmos -peli

 

Työpajassa yhdistyi mainiolla tavalla uuden ajan raaka-aine avoin data ja uuden ajan avoin innovaatio. Nyt vain odotellaan ideoista liiketoimintatoteutuksia :-) Tilaisuuden päätteeksi verkotuttiin ja tutustuttiin alan toimijoihin standeilla joukossa myös COSS.

 

Jyrki Koskinen, Avaamo konsultointi
jyrki.koskinen@avaamokonsultointi.fi

Scroll to Top