COSS.fi

Miten avoin data avuksi musiikkibisnekselle?

 

Dataa kertyy digitalisoitumisen myötä entistä enemmän ja usein törmätään tilanteeseen, ettei sitä todellisuudessa ehditä edes hyödyntämään. Lisäksi erottelu, mikä on oleellista ja millä on vähemmän arvoa, on välillä haastavaa.

Aihe oli esillä myös Musiikki & Media 2015 -tapahtumassa 16.10., jossa kokoontui suuri joukko musiikkialan ammattilaisia. Ohjelmassa nähtiin esimerkiksi paneelikeskustelu ”Big data – uusi valuutta?”, jossa pohdittiin datan hyödyntämismahdollisuuksia musiikkibisneksessä.

Yksi osallistujista oli COSS:n toiminnanjohtaja Timo Väliharju, joka keskittyi avoimeen dataan ja sen tarjoamiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Lisäksi paneelissa keskustelivat Jyri Lipponen Levykauppa Äx:stä sekä Juho Koikkalainen Universal Music Groupista. Moderaattorina toimi Juha Kaario, joka on toiminut muun muassa Mindtrek-konferenssin puheenjohtajana.

Keskusteluissa nousi esille kerätyn datan määrä, omistajuus ja sen hyödyntämismahdollisuudet. ”Big datasta puhutaan paljon mutta hyödynnetään vielä suhteellisen vähän” totesi Väliharju. Hän haastoi paneelissa musiikkitoimijat pohtimaan, miten musiikkiala voisi ottaa aktiivisen roolin datan hyödyntämisen lisäksi sen avaamisessa. ”Nykyään dataa pidetään itsellä eikä ajatella mahdollisuutta, että joku toinen voisi hyödyntää sitä ja tukea sillä liiketoimintaa”.

Uusia trendejä datan hyödyntämisessä ja käytössä on jo olemassa mutta miten levittää sitä useammalle toimialalle? Koska liikenne- ja säädataa on jo runsaasti avoimena, voisiko musiikkialan dataa yhdistää näihin, ehdottaakin Väliharju yhtenä vaihtoehtona. Tärkeää olisi myös luoda innovatiivista ajattelutapaa ja uskaltaa kokeilla asioita itse eikä odottaa, että joku muu tekee sen.

 

 

Scroll to Top