COSS.fi

COSS.fi

DOBit meets AI Monday

AI Monday kokoontui kirjasto Oodissa 11.11.2019. Paikalla oli noin 50 tekoälystä ja sen hyödyntämisestä kiinnostunutta kuulemassa ja keskustelemassa tekoälystä ja sen tilasta Suomessa.

Ensimmäisessä alustuksen piti TEM:n digimuutoksen vetäjä Petri Räsänen, joka maalasi Suomen kunnianhimoisen AI strategian ja kertasi sen toteutuksen ensi vaiheita. AI Finland -strategian tavoite on rakentaa tekoälystä ja robotiikasta Suomen yritysten menestyksen kivijalka. Esimerkkinä rakennustyöstä on Helsingin yliopiston ja Reaktorin yhteinen AI -etäkurssi Elements of AI, johon on osallistunut jo 210.000 henkeä. Osallistujista 30% oli yli 45 vuotiasta, elinikäistä oppimista parhaimmillaan!

Yksi AI strategian tulos oli Finnish AI Accelerator, FAIA, jonka uutisia kertoi Alexander Törnroth Teknologiateollisuudesta. FAIA auttaa yrityksiä AI:n hyödyntämisessä ja nostaa AI alan toimijoita esiin. Tilaisuudessa julkistettiin uusi AI Landscape, joka sisältää Suomen 30 top AI-yrityksistä. AI Landscapessa on ‘AI -yritykselle’ tarkat kriteerit tavoitteena nostaa esiin vakiintuneita yrityksiä, jotka elävät tekoälyllä. Näiden 30 top AI-yrityksen liikevaihto on 47m€ ja ne työllistävät 630 henkeä, lisäystä henkilöstössä on edellisvuoteen verrattuna 30%.

Paavo Beckman kertoi Catapultin palvelusta, joka perustuu tekoälyn käyttöön oikean kumppanin löytämiseksi yrityksille. Onnistumisprosentti on ollut huikea, kuten kuvan 1 tilasto osoittaa. Toinen yritysesimerkki oli kalifornialainen Klarity Intelligence Inc, joka käyttää tekoälyä sopimusten oikolukuun ja korjaamiseen. Klarity Law -palvelu on yksinkertainen: lähetä sopimus tarkistettavaksi sähköpostissa, niin palvelu lähettää sinulle korjausehdotukset paluupostissa. Klarity Intelligencen asiakkaana on mm. Metso Oyj.

Kuva 1. Catapult auttaa yrityksiä löytämään oikean kumppanin

Alustusten jälkeen käytiin vilkas keskustelu AI:n roolista, etiikasta ja arvoista. Hypessä helposti unohtuu, että AI on kuitenkin vain työkalu ja keino. Ihminen  ja aito arvonluonti pitää olla keskiössä, niinkuin kaikki palvelumuotoilijat tietävät :-) Keskustelussa nostettiin esiin vinoutuneet algoritmit, mutta ainakaan valtiovalta ei ollut huolissaan. Vanha tuttuni ja COSS:n ensimmäinen toiminnanjohtaja Räsäsen Petri oli sitä mieltä, että nyt on tärkeintä, että ‘saadaan mallisuorituksia ja läpimurtoja aikaan’. Mutta kyllä kypsyystason nostolle on mielestäni jo selvä tarve. Vinoutuneet algoritmit ovat jo nostaneet esiin ongelmia. Hesari kirjoitti 11.11. kuinka Applen algoritmi antoi vähemmän luottokelpoiselle aviomiehelle luottorajan, joka oli 20 kertaa niin suuri kuin luottokelpoisemmalle puolisolle annettu. Science kirjoittaa, että USA:ssa hoidon suunnittelussa auttava tekoälyohjelma ehdottaa mustille vähemmän hoitoa kuin yhtä sairaille valkoisille. Ohjelmisto pitää mustia terveempinä koska he ovat saaneet vähemmän terveydenhuollon palveluja. Tinderin algoritmi rakentaa pareja, joissa mies on ylemmässä asemassa naiseen nähden. Tinderin patentin mukaan syynä on sukupuolirooleihin liittyvät perinteet, ‘näin vetovoima toimii’. Henkenä näyttää olevan, että tehdään ensin ja korjataan ja paikkaillaan myöhemmin. Mistä kulttuurista Tinder ammentaa arvonsa ja levittää niitä tinderisteille ja sitä kautta osaksi yhteiskuntaa? Mitä arvoja pitäisi levittää ja kenen pitäisi arvoista päättää? Algoritmien oppimiskäyrä ja ainakin muutos parempaan on kovin pitkä, jos uskotaan sokeasti algoritmeja, jotka ammentavat menneen maailman arvoista ja käyttäytymismalleista. Algoritmit ovat yritysten kruununjalokiviä, joita pidetään mielellään kassakaapissa. Avoimuus olisi kuitenkin paras keino torjua algoritmien vinoutuneisuutta ja nopeuttaa niiden kehittämistä tavoitteena parempi maailma. Miten suomalaiset yritykset voisivat oppia edelläkävijöiden mokista? 

Keskustelin tilaisuuden jälkeen AI Mondayn järjestäjän Reko Lehden (Taival) kanssa kahden verkoston AI Mondayn ja DOBit:n yhteistyöstä, perästä kuuluu. AI Monday tarjoaa DOBit-verkoston jäsenille helpon tavan ja valmiin yleisön esitellä omaa toimintaansa, löytää asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Seuraava mahdollisuus tulla mukaan on 16.12.2019.  Silloin on teemana Fake data / fake news.

Ota yhteyttä: reko.lehti@taival.com, lisätietoa ja ilmoittautuminen: AI Monday.

 

Teksti:

Jyrki Koskinen

Kuva 2. DOBit meets AI Monday

Scroll to Top