COSS.fi

COSS.fi

DOB-työkalupakki on nyt julkaistu!

Datasta oivalluksia ja bisnestä -hankkeen työkalupakki on nyt julkaistu.

DOB-työkalupakin tavoitteena on auttaa yrityksiä, jotka haluavat ottaa data-analytiikan ja palvelumuotoilun osaksi yrityksen kilpailuetua. Lisäksi työkalupakki auttaa julkista sektoria kehittämään palvelujaan yhdessä käyttäjien ja yritysten kanssa.

DOB-työkalupakki koostuu virtuaalikurssista, joka perustuu DOB-valmennus-työpaketin luentoihin ja harjoituksiin. Virtuaalikurssi sisältää luento- ja harjoittelumateriaalit ja videoidut luennot sekä harjoittelussa käytetyt avoimen lähdekoodin analytiikkaohjelmistot. Kokemukset kiertoon -osio sisältää kokemuksia ja parhaita käytäntöjä kaikista työpaketeista. Osioon on koottu kokemuksia ja parhaita käytäntöjä, jotka liittyvät innovaatioalustan hyödyntämiseen uusien tuotteiden ja palvelujen luomiseksi sekä yritysyhteistyön synnyttämiseksi ja syventämiseksi. Webinaarit-osio sisältää koosteen 45 minuutin mittaisista webinaareista, joissa esitellään DOB-innovaatioalustaa ja sen hyödyntämistä ja tuloksia palvelujen ja tuotteiden kehittämiseksi. DOB-työkalupakki sisältää myös kokoelman hankkeessa kirjoitetuista artikkeleista ja esityksistä. Artikkelit, materiaalit ja linkit -osio sisältää mm. menetelmäkuvauksia ja hankkeen yhteydessä laadittuja sopimuksia hyödynnettäväksi. DOBit-verkosto -osion tavoitteena on tukea Datasta oivalluksia ja bisnestä -toimintaa vielä DOB-hankkeen päätyttyä.

DOB-työkalupakin materiaalit on julkaistu CC BY 4.0 -lisenssillä. DOB-työkalupakin aineistoja voi hyödyntää vapaasti myös kaupallisesti. Ehtona on, että käyttäjä mainitsee aineiston tekijän tai tekijät sekä käytetyn lisenssin ja tarjoaa linkin lisenssiehtoihin.

DOB-hanke alkoi 1.8.2016 ja päättyy 31.12.2017. Hankkeen toteuttivat yhteistyössä Tampereen yliopisto, COSS ry, Oulun yliopisto, Vantaan kaupunki, Laurea-ammattikorkeakoulu, Metropolia ammattikorkeakoulu sekä TIEKE ry. Hanke on osa 6Aika-ohjelmaa ja se liittyy Avoin data ja avoimet rajapinnat -kärkihankkeeseen. Hanke saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta, Liikenne- ja viestintäministeriöltä, Tredea Oy:ltä ja Hartela Pohjois-Suomi Oy:ltä.

Lue lisää hankkeesta.

 

 

Scroll to Top