COSS.fi

Lehdistötiedote / 28.8.2009
Julkaistavissa heti

Akademy 2010 järjestetään Tampereella

Avoimen lähdekoodin työpöytäratkaisuja kehittävä KDE-projekti on tehnyt päätöksen pitää vuosittaisen kehittäjäkonferenssinsa Akademyn ensi vuonna Tampereella. KDE on GNOMEn ohella toinen valtavirran Linux-työpöytäratkaisuista.

Kesä-heinäkuun taitteessa pidettävän konferenssin järjestäjinä toimivat Suomen avoimen lähdekoodin keskus COSS ja KDE e.V. COSSin toiminnanjohtaja Ilkka Lehtinen on luonnollisesti tyytyväinen valinnan osuttua COSSiin ja Tampereeseen.

– Konferenssi tulee olemaan merkittävin kansainvälinen Linux-tapahtuma Suomessa pitkiin aikoihin. Tulemme tarvitsemaan vapaaehtoisten ja sponsoreiden tukea ja uskomme COSSin jäsenorganisaatioiden vastaavan tähän haasteeseen iloisella ja avoimella mielellä. Toivotamme muutkin tästä etuoikeudesta kiinnostuneet mukaan talkoisiin, Lehtinen totetaa.

Akademy kokoaa yhteen satoja ohjelmistokehittäjiä, testaajia sekä käyttöliittymä- ja käytettävyysasiantuntijoita. Aiheet käsittelevät muun muassa KDE-projektin tilaa ja tulevaisuutta, yhteisön toimintaa, ohjelmistoja, ohjelmistokehitystapoja, käyttöliittymiä ja liiketoimintaa.

Suomalaisten kannalta konferenssin tekee erityisen mielenkiintoiseksi KDE:n pohjautuminen Nokian nykyään omistamaan Qt:hen. Alun perin norjalaisen Trolltechin kehittämä Qt on graafisten käyttöliittymien ohjelmoinnissa käytettävä ohjelmistokirjasto, joka mahdollistaa ohjelmistojen kehittämisen samanaikaisesti niin työpöytä-, mobiili- kuin sulautettuihin käyttöjärjestelmiin.

Suomen avoimen lähdekoodin keskus COSS (Centre for Open Source Solutions) on avoimen lähdekoodin teknologioita ja -toimintamallia hyödyntävän liiketoiminnan kansallinen kehittämisorganisaatio. COSSin hallinnollisena taustaorganisaationa toimii Hermia Oy.

Lisätietoja: